south africa

Hej, jag bor i Johannesburg och pluggar på en internationell skola, jag flyttade hit i Augusti. Jag lever livet med många nya härliga kompisar, följ mitt liv som innehåller fester, kompisar, skola, fotboll och massa mer

Distans

Kategori: i afrika

Tänkte berätta varför jag ska läsa på distans här i Johannesburg. I Sverige måste man ha läst svenska årskurs 9 för att ha grundskolebehörighet och om jag ska åka tillbaka till Sverige och plugga tillexempel gymnasiet eller högskola så måste man ha läst svenska och ha godkänt. För att börja på gymnasiet så måste man ju ha godkänt i svenska, engelska & matte. Så engelskan och matten översätts härifrån till grundskolebehörigheten så därför måste jag läsa svenska på datorn.

Distans fungerar på följande sätt: man läser detta på datorn på en sida som heter sofiadistans.nu och man måste anmäla sig dit i ganska god tid för att få alla saker som behövs.
Jag har fått en cd skiva som man installerar på datan och då installeras ett mailprogram och ett röstprogram som man kommer använda att skicka uppsatser och arbeten och även röst meddelande. Man har också fått två böcker som ska läsas under terminen och har fått ett schema över hela årskurs 9. Man läser svenskan i tre veckors perioder, alltså arbetar man med samma område i tre eller fyra veckor och i slutet av veckorna är det oftast prov eller inlämning, man får betyg på vanligt sätt och det är massa ungdomar så man delas även in i klasser.
Min svenska termin börjar runt 20 september så ska berätta mer hur det är när det börjar och om det är svårt.
Har haft en kompis som bott i Italien under ett år som har bara läst distans i alla ämnen och hon säger att det funkar bra men att det är ganska svårt.
Från början var det meningen att jag skulle läsa svenska på skoltid på alla andras språk tider men det fungerade på min skola så jag måste läsa detta separat och det kommer göra att jag får mindre tid för allt annat eftersom man måste lägga ner ungefär 3 timmar per vecka på svenskan.

Det kanske är lite svårt att förstå, jag kan försöka förklara lite bättre när det börjat...

Kram på er

Kommentarer


Kommentera inlägget här: