south africa

Hej, jag bor i Johannesburg och pluggar på en internationell skola, jag flyttade hit i Augusti. Jag lever livet med många nya härliga kompisar, följ mitt liv som innehåller fester, kompisar, skola, fotboll och massa mer

till julia

Kategori: i afrika

Hej! Jag ska anagligen flytta till Brasilien i höst och jag tycker att det är så himla skönt läsa din blogg eftersom det peppar mig verkligen att flytta men jag har några frågor:
1. Hur kände du dig innan du flytta? Var du rädd och så?
2. Hur är det med skolan? Är det jätte svårt med lektionerna när dom är på engelska? Typ tillexempel matten? Är den väldigt svår? 
3. Hur är personerna i din klass? Är det lätt att få vänner?
 
älskar dig blogg, och är supertacksam för svar
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
Hej Julia! Tack så jätte mycket till att börja med, blev verkligen hur glad som helst för dina ord :) 
Oj va kul, brasilien verkar ju helt fantasktiskt!!
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1: Jag blev faktist aldrig sådär riktigt nervös eller ¨nere¨ som jag trodde att jag skulle bli för det ärju ett stort steg, men ju närmre och verkligare kändes det så blev jag faktiskt bara mer peppad på att börja om, man får bara en sådanhär chans och jag tycker verkligen att du ska ta den för det är en upplevelse som jag aldrig hade kunat drömma om. Det är en helt annat kultur och man får uppleva så mycket mer än i sverige. 
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2: Jag trodde det skulle vara svårare med språket än vad det är, jag gick i åttan i sverige och var inte jätte bra på engelska utan normal ungefär och det är inget problem med att snacka med kompisar, ibland får man ändra på det man säger eller förklara igen men det är inget problem, för jag tror man lär sig på några veckor. Vi har inte riktigt satt igång med matten, jag har min första riktiga lektion på måndag så jag kan berätta hur det är då. Men Scinence ( no ) är väll det ämnen jag har svårast med skulle jag tro, det är många ord som är svåra och saker är mycket mer avancerade här, även om ämnet hade varit på svenska hade det varit svårare än i sverige för skolan i sverige är väldigt efter med alla saker. Det jag kan säga om matten är att när jag var här i april på besök fick jag göra ett prov för att se hur bra jag var, jag var katastrof, det var jätte svårt, dem har kommit så mycket längre med matten i alla andra länder så matten kommer nog vara en av mina svagaste ämnen, men det är sånt som man kommer ikapp tror jag. 
Men på internationella skolor är dem vana vid elever som inte kan engelska så bra eller är vana med hur det är så alla lärare är väldigt snälla och förstår om man bara förklarar att man aldrig har gått på internationell skola och aldrig läst ämnena på engelska. Det har jag redan gjort med några ämnen. 
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3: Vänner det är inget problem alls som det verkar nu iaf, här i johannesburg finns det många olika områden man kan bo i och dainfern där jag bor säger alla att det är mest ungdomar och det är här man hänger så om man bara bor i ett bra område med många ungdomar så kommer det finnas hur mycket som helst att göra. Alla är verkligen jätte snälla och så fort dem presenterade mig blev alla jätte glada och var exalterade att det börjar nya elever och alla vill lära känna varandra så man hittar alltid någon att vara med. 
Det är lite speciellt i min skola ( vet inte om det är så i alla internationella skolor ) man är bara 9 stycken i klassen men det finns också ca 7 klasser och varje lelktion är med olika elever, ena lektionen är du med ca 10-12 stycken och nästa är det kanske 10 andra elever för dem anpassar schemat till alla extra val man gör, så det är också ett sätt att lära känna alla elever, blev först lite orolig när man blev uppdelad i bara 9 stycken per klass för då blir det så få man lär känna men det löste sig riktigt bra. 
På min skola är det även några svenska elever och det känns bra för språket men även för vi svenskar tänker ju ungefär likadant och det känns bra att kunna snacka med någon om det behövs.
Rekommenderar absolut att börja i någon sport för nästan alla internationella skolor har skollag, och man lär känna massa mer elever som är äldre och yngre än dig och då har man iaf någonting gemensamt. 
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
Kommentera gärna och fråga något mer om du undrar för svarar så gärna, för jag undrade också en massa saker. 
Om du flyttar hade det varit kul att få reda på hur det är i brasilien, om det är annorlunda från härifrån. Så om du också tänker skaffa blogg får du gärna länka den. 
 
 

Kommentarer

  • Alva säger:

    Hej! Mitt namn är egentligen Alva hehe, min data fick lite ryck som du kanske märkte, Men julia var tydligen inställt från början men ja, mitt namn är i alla fall Alva ;)

    Måste bara säga att jag är super glad verkligen att jag hittade din blogg för att jag var väldigt osäker förut om jag verkligen ville flytta men nu när jag har fått svar på några frågor och sånt så känner jag mig verkligen 100% att jag vill detta!

    Har bara en fråga till, jag läste att du skulle läsa Svenska på distans. Hur funkar det?

    Tack så jätte mycket för svaren i alla fall!

    2012-08-12 | 18:56:29

Kommentera inlägget här: